Hoe gaat de pagina-ervaring je Google-posities beïnvloeden?
Onlangs heeft Google bekend gemaakt dat de ervaring op een webpagina een meewegende factor wordt voor de Google-posities. Benieuwd hoe dit zit? Lees dan verder!
Zoals bekend, zijn er honderden factoren die de posities in Google bepalen. Deze worden regelmatig aangepast om een zo goed mogelijk resultaat te bieden voor de gebruiker.
Huidige webpagina-ervaring
De ervaring op de webpagina wordt een (belangrijke) meewegende factor. Op dit moment wordt het al deels meegewogen, maar Google werkt aan het uitbreiden hiervan. Het wordt uiteindelijk een combinatie van de site-vitaliteit en huidige factoren zoals:
Mobielvriendelijkheid
Uiteraard is mobielvriendelijkheid een belangrijke factor. Afhankelijk van de website-doelgroep, bekijkt een groot deel (vaak meer dan de helft) jouw website via mobiel of tablet. Dat de website ‘responsive’ moet zijn is vanzelfsprekend. Daar kijkt Google dan ook (terecht) naar. Check daarom hier of je website of webshop mobielvriendelijk is. Ook in Search Console kan je dit checken bij jouw eigen site via het rapport ‘Mobiele bruikbaarheid’.
Veilig browsen
Misschien een inkoppertje, maar je website of webshop moet wel veilig zijn. Dat betekent: geen malware, geen misleidingen, geen phishing en geen lekken in je site. Je kunt dit checken via Search Console in het rapport ‘Beveiligingsproblemen’.
HTTPS
Bij zeer veel websites worden gegevens via de site verstuurd. Dit gaat vaak om persoonlijke en gevoelige data. Dat moet je beveiligd versturen, zodat kwaadwillenden er niet bij kunnen. Door middel van een HTTPS-verbinding kan je deze gegevens versleuteld versturen. Daardoor zijn ze niet in te zien door derden. Voor een HTTPS-verbinding is een SSL-certificaat nodig. Heb je hierbij hulp nodig? Bel of mail ons gerust.
Geen opdringerige afleidingen
Het is belangrijk dat je geen opdringerige afleidingen hebt op de pagina. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van een aanbieding via een pop-up of een mogelijkheid tot nieuwsbrief-inschrijving tonen via een ‘overlay’.
Google houdt wel rekening met andere (nodige) afleidingen, zoals cookiemeldingen, leeftijdsverificatie of app-download tip.
Site-vitaliteit
De site-vitaliteit wordt dus verder uitgebreid. Google zal aan de volgende onderdelen meer waarde toekennen:
Laadsnelheid (LCP)
De zogeheten Largest Contentful Paint (LCP). Dit is de tijd totdat de belangrijkste content helemaal is geladen (en dus in beeld is). Hierbij geldt: hoe hoger de snelheid, hoe beter (liefst binnen 2,5 seconden).
Interactiviteit (FID)
First Input Delay (FID). Dit is als het ware de tijd totdat de bezoeker voor het eerst interactie kan hebben met de website. Ook hier geldt: hoe lager deze tijd, hoe beter het is.
Content-stabiliteit (CLS)
Cumulative Layout Shifts (CLS). Deze meting kijkt hoe vaak de indeling (layout) van de pagina verschuift, waardoor interactie wordt bemoeilijkt. Voorbeeld: een button schuift opeens naar onderen, net op het moment dat je erop wilt drukken. Dit kan gebeuren als er een bovenliggend element opeens tevoorschijn komt.
Voor developers
Ook voor developers zijn er interessante wijzigingen doorgevoerd.
Updates Lighthouse en PageSpeed Insights
Binnen Lighthouse en PageSpeed Insights zijn de eerder genoemde metingen van de site-vitaliteit toegevoegd, inclusief mogelijke aanbevelingen.
Search Console-rapport ‘Site-vitaliteit’
In Search Console is er een nieuw rapport bijgekomen: Site-vitaliteit. Hierin worden de nieuwe metingen opgenomen (LCP, FID en CLS). Uit dit rapport kan je vervolgens kansen halen, waarmee je jouw website kan verbeteren.
En nu?
Al met al mooie verbeteringen, maar nu? Belangrijk om te weten, is dat Google heeft aangegeven dat de posities hierdoor dit jaar niet beïnvloed gaan worden. Op z’n vroegst zal dit dus begin 2021 gebeuren. Bovendien zegt Google dat ze ten minste zes maanden van tevoren een melding geven. Een goede voorbereiding is echter wel belangrijk. Heb je hierbij hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.