Google Analytics 4, de nieuwe standaard
Normaal gesproken informeren we je niet over een nieuwe update van Google Ads of Google Analytics. Waarom nu wel? Google Analytics heeft een update en deze wordt de nieuwe standaard.
Op dit moment meten we de website-data via Google UA-property (Universal Analytics). En door de release van de nieuwe property Google Analytics 4 gaat dit op termijn compleet veranderen. We zetten een aantal zaken voor je op een rijtje.
- Wat gaat er nu echt veranderen?
- Wat zijn de voor- en nadelen?
- Waarom moet ik hier iets mee?
Het grote verschil tussen UA en GA4
Machine learning wordt steeds belangrijker en dit paste niet binnen het huidige Google Analytics (UA-property). Statische statistieken als bouncepercentage en pagina’s per sessie worden minder belangrijk. Dit komt vooral doordat er steeds meer apps en one-page websites bijkomen. GA4 zet daarom volledig op gebeurtenissen in (event-driven). Machine learning is een vorm van kunstmatige intelligentie waarbij, in dit geval Google, op basis van de data van je website komt met suggesties, bijvoorbeeld welke gebeurtenissen op je website belangrijk zijn.
Want wat doet een bezoeker nou eigenlijk echt op je website? Waar op de pagina wordt er afgehaakt? Door machine learning weet Google welke gebeurtenissen van belang zijn. Deze kun je vervolgens omzetten in doelen of conversies, zodat je ze verder kunt doormeten. Ook kun je op basis van deze nieuwe informatie zien welk deel van de pagina’s verder geoptimaliseerd moeten worden.
De huidige rapportages zullen er dus ook anders uit gaan zien. Het zijn er minder, maar pér rapport krijg je meer inzicht in de gebruiker en de prestaties van je website.
Een aantal voordelen van Google Analytics 4:
- Apps & Web data bij elkaar. Naast data vanuit websites is het dus mogelijk om appdata te meten.
- Events/gebeurtenissen zijn gemakkelijker te meten, zonder dat je nog met Google Tag Manager aan de slag moet. Zo weet je bijvoorbeeld hoe lang een bezoeker naar je video’s kijkt en waar op de pagina ze afhaken.
- Meer overzicht en inzicht door het inperken van het aantal rapportages.
- Machine learning als basis in deze property. Een hele berg aan data verzamelen is één ding, inzicht hierin krijgen vereist een andere discipline. Machine learning helpt je hierbij. Zo kun je beter voorspellen bij welke doelgroepen nog omzet is te halen.
- Privacy wordt steeds belangrijker, gegevens (zoals IP-adressen) worden automatisch geanonimiseerd.
- Vanuit Analytics kun je nu zelf Cross Domain Tracking inregelen.
Nadelen van Google Analytics 4:
Omdat GA4 nog niet zo lang live staat, ontbreken er nog een aantal zaken.
- Je kunt nog geen weergaven aanmaken zoals in de oude versie; UA.
- Het toepassen van filters is nog beperkt (IP-adressen zijn wel uit te sluiten).
- In tegenstelling tot gebeurtenissen (en doelen in de huidige UA-property) moeten alle doelen wel gekoppeld worden via Tag Manager.
- Het bouncepercentage, pagina’s/sessie en uitstappercentages zijn geen onderdeel meer van de gedragsstatistieken.
- De huidige data gaat vanuit UA niet mee naar Google Analytics 4, je begint dus op nul met data verzamelen.
Waarom je hier iets mee moet?
Google Analytics 4 wordt dus de nieuwe standaard, maar het is nog niet duidelijk wanneer UA helemaal is uitgefaseerd. Je begint weliswaar opnieuw met data verzamelen, maar dit kan gelukkig gewoon naast de oude UA-property. Het heeft dus niet direct invloed op je huidige business, maar je bouwt al wel data op om toekomstige succes uit te halen. Start er dus zo snel mogelijk mee!
Vragen?
Moet je dit zelf regelen? Zeker niet! Bij Nordique helpen we je graag met het opzetten van of overstappen naar een GA4-property. Laat het ons weten via onderstaand formulier of bel met: (050) 211 0020.