De vijf voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing kent veel voordelen ten aanzien van de andere online marketingkanalen, hieronder staan vijf van deze voordelen op een rij die wij verderop in deze blog toelichten.

  • Je bepaalt zelf je doelgroep
  • Je kunt boodschappen persoonlijk maken
  • Je hebt achteraf inzicht in welke personen je wél en welke personen je níét bereikt hebt
  • De resultaten van e-mailmarketing zijn perfect meetbaar
  • Je bepaalt zelf het moment waarop een boodschap bij een ontvanger aankomt

Van nieuwsbrieven naar mailings

Toen e-mailmarketing ontstond sprak men vooral over het versturen van ‘nieuwsbrieven’. Hoewel een dergelijke nieuwsbrief voor veel organisaties zoals verenigingen en coöperaties nog altijd inzetbaar zijn, spreken de commerciële bedrijven liever over ‘mailings’. Commerciële partijen zetten e-mailmarketing liever in met het genereren van omzet als doel in plaats van dat ze ‘nieuws’ versturen.

Het verschil tussen een nieuwsbrief en een mailing betreft dus alleen de inhoud van de e-mailberichten, voor de rest zijn er geen verschillen.

E-mail marketing

Het verzamelen van e-mailadressen

De eerste stap die je zet als je gebruik wilt maken van e-mailmarketing, is het verzamelen van e-mailadressen van je doelgroep. Dit zijn jouw klanten, de leden van je sportvereniging of de huurders van jouw sociale huurwoningen.

Bij wet is het verboden om zomaar e-mailadressen aan jouw e-mailbestand toe te voegen. Iedere nieuwe ontvanger van de mailing moet óf actief toestemming gegeven hebben, óf zichzelf hebben aangemeld óf moet in de afgelopen 24 maanden tegen betaling een product of dienst bij je afgenomen hebben.

Wat in deze stap ook ten zeerste aan te raden is, is dat je naast het e-mailadres de bijbehorende voor- en achternaam van je klant noteert. Welke voordelen dit heeft benoemen we verderop in deze blog.

Mailingtool kiezen

Wanneer jij zelf vanuit huis of kantoor een gewone e-mail stuurt gebruik je daar een programma als Hotmail, Gmail of Outlook voor. Wanneer je een commerciële mailing gaat sturen, gebruik je bij voorkeur een officiële mailingtool. De bekendste naam is Mailchimp en laat dit nou precies de tool zijn die wij ook gebruiken, voor onszelf en voor onze klanten.

Mailchimp logo

De voordelen van e-mailmarketing

Je bepaalt zelf je doelgroep

Wanneer je ervoor kiest om een mailing te versturen, kun je heel gemakkelijk een selectie maken van de ontvangers aangezien je al je ontvangers kunt onderverdelen in segmenten. Een aantal voorbeelden van deze segmenten:

  • Zo kun je ontvangers selecteren die al klant zijn.
  • Je kunt ontvangers selecteren die in het verleden een bepaald product bij jou gekocht hebben.
  • Je kunt ontvangers selecteren die al wel interesse in jouw product hebben getoond, maar nog géén klant zijn.
  • Je kunt alle personen selecteren die al langer dan 12 maanden niets bij jou gekocht hebben.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van segmenten. Afhankelijk van hoe en hoeveel e-mailadressen jij van jouw (potentiële) klanten verzamelt, hoe meer mogelijkheden er zijn om de ontvangers van jouw mailings te segmenteren.

Je kunt de boodschap persoonlijk maken

Als je weet wie je geselecteerd hebt, kun je de boodschap die je verstuurt persoonlijk maken. Wanneer jij een segment selecteert die alle oud-klanten omvat, kun je hen duiden op een uitbreiding van je assortiment. Zo nodig je hen als het ware uit om jouw winkel, website of webshop weer te bezoeken.

Selecteer je een segment die wel interesse getoond heeft in jouw winkel of jouw producten, maar nog niets gekocht heeft? Dan zou je een mailing kunnen versturen waarin je een kortingsactie aankondigt. Dit zou de ontvangers kunnen motiveren om alsnog een aankoop te doen.

Uniek aan het gebruik van een mailingtool is dat je ook de aanhef van de e-mails persoonlijk kunt maken. Zou kun je iedere mailing beginnen met Beste {voornaam}, zodat iedere ontvanger zijn of haar eigen voornaam bovenaan jouw e-mail aantreft.

Meerdere internationale onderzoeken hebben aangetoond dat personalisatie de betrokkenheid van de ontvangers sterk verhoogt. Gepersonaliseerde e-mails worden vaker geopend, dus minder vaak ongezien verwijderd. Ook is het effect van de gepersonaliseerde mailings groter. Er wordt vaker een aankoop gedaan en de bezoekersaantallen liggen hoger.

Je bepaalt zelf het moment waarop een boodschap bij een ontvanger aankomt

Als ondernemer kan het opmaken en het schrijven van dergelijke mails veel tijd kosten. Hier zijn een aantal oplossingen voor. Zo zou je, indien je een webshop en/of een goed werkend CRM-systeem hebt, dit automatisch kunnen instellen. Voor veel bedrijven is dit nog een stap te ver, en ook daarvoor is een oplossing bedacht.

Ongeacht wanneer je een mailing opmaakt en schrijft, je kunt het moment van verzenden altijd uitstellen. In dat geval stel je in dat de mailing automatisch verzonden wordt op de dag en het tijdstip van jouw keuze. Het juiste moment van versturen hangt ook van je doelgroep af. Zo zijn zakelijke klanten het beste te bereiken tijdens kantooruren en zijn particuliere klanten veelal bereikbaar na kantooruren en in het weekend.

De resultaten van e-mailmarketing zijn perfect meetbaar

Het grootste voordeel van het gebruik van een mailingtool is dat je alle denkbare resultaten kunt meten.

Ten eerste is het openingspercentage een goede graadmeter van jouw succes. Hoeveel procent van jouw ontvangers hebben jouw e-mail geopend en hoeveel hebben ‘m meteen verwijderd? Deze informatie kun je eenvoudig meenemen tijdens het schrijven van de volgende mail.

E-mail marketing resultaten

Indien je een hoog openingspercentage hebt (70% is al heel hoog), hoef je in grote lijnen niets te veranderen. Wanneer slechts 10% van de ontvangers jouw mailing geopend hebben kun je ervoor kiezen om in een volgende mailing jouw aanhef, titel van de mailing of het onderwerp zoals die voor ontvangers te zien is te optimaliseren.

In hetzelfde overzicht is te zien welke individuele ontvangers de e-mail wél en welke ontvangers de e-mail niet geopend hebben. Op basis van deze informatie kun je alle ontvangers die de e-mail niet geopend hebben opnieuw een mailing sturen.

Wil jij meer omzet uit e-mailmarketing genereren?

Wil jij ook weten hoe jij jouw doelgroep per e-mail goed kunt bereiken, hoe jij e-mailadressen van jouw klanten kunt verzamelen of wil jij meer terugkerende bezoekers krijgt? Wij begrijpen heel goed dat het opzetten van een e-mailstrategie erg lastig en tijdrovend is. Daarom geven wij graag advies over de invulling en uitvoering van jouw e-mailstrategie.

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over dit onderwerp of vul onderstaand formulier in. Vervolgens nemen wij vrijblijvend contact met je op om alle mogelijkheden te bespreken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Gerelateerde artikelen


  • Algemeen
  • Internetstrategie
  • Webshop
  • WordPress

De kracht van WordPress gecombineerd met Laravel

Bij Nordique begrijpen we dat jouw weboplossing méér is dan een online visitekaartje. Met het juiste platform kun je complexe functionaliteiten integreren, zoals koppelingen naar een CRM of ERP-pakket. Maar hoe kies je het beste platform voor je zakelijke behoeften?  Wat als we je vertellen dat je het gebruiksgemak van WordPress kunt combineren met de […]

  • Algemeen